Elektrisch rijden steeds meer de standaard
Nederland telde op 1 januari 2019 bijna 45 duizend volledig elektrische personenauto’s, tweemaal zoveel als een jaar eerder. Al die elektrische auto’s moeten opgeladen worden. Op steeds meer openbare parkeergelegenheden vinden we inmiddels laadpalen. Voor eigenaren van elektrische auto’s is thuis opladen natuurlijk ook een vereiste. Maar hoe gaat dit in zijn werk, zo’n oplaadpunt thuis? En kan de auto ook opgeladen worden met een ‘standaard’ stopcontact?
Een gewoon stopcontact, waarmee je bijvoobeeld ook je telefoon oplaadt, is voor het opladen van een elektrische auto eigenlijk niet geschikt. Hoewel autoleverancier vaak ook een en kabel met stekker die in elk stopcontact past meelevert, is het af te raden deze te gebruiken. Het stopcontact in bijvoorbeeld je garage is niet geschikt om gedurende langere tijd veel stroom te leveren.
Het laden via een regulier stopcontact is ook af te raden omdat dit veel tijd kost: het duurt al snel zo’n tien uur, voordat de auto vol is. Ter vergelijking: met een standaard laadpaal is de auto in circa vier uur weer vol.
Wil je op een veilige en snelle manier je auto thuis opladen? Dan is een thuislaadpunt de beste oplossing.
Een laadpaal voor op eigen terrein is te bestellen bij verschillende leveranciers. Een belangrijke vereiste is dat de laadpaal geplaatst wordt door een erkend installateur. Het thuislaadpunt moet een aparte groep binnen uw groepenkast krijgen. Dit zorgt ervoor dat er sneller opgeladen kan worden en is veiliger.
Je mag altijd een laadpaal op je eigen terrein (bijvoorbeeld in je garage of op de oprit) plaatsen. Helaas heeft niet iedereen deze mogelijkheid. Kun je geen laadpaal op eigen terrein kwijt, dan kun je bij uw gemeente een laadpaal aanvragen voor een openbare parkeerplaats. Het hangt van de gemeente, en de daar geldende regels, af of dit mogelijk is.
Wordt de laadpaal door de gemeente geplaatst, dan komt bij de laadpaal ook een verkeersbord te staan; de parkeerplaats mag enkel nog door elektrische auto’s gebruikt worden. Een laadpunt op een openbare parkeerplaats mag ook door andere mensen met een elektrische auto gebruikt worden.